Tack för att du är med och gör skillnad!
Här kommer nyttig information till dig som är ny kund hos oss.

LEVERANSINFORMATION

Undrar du varför du fått hem så många påsar?

Det är meningen. För att minska mängden onödiga
transporter och förpackningsmaterial levererar vi alltid
5 rullar med totalt 100 påsar per leveranstillfälle. På detta sätt blir kostanden lägre för dig som kund. Hur snart därefter du får din nästa leverans beror på vilket
abonnemang du valt.

Så här ofta kommer din leverans 

SINGEL

DUO

FAMILY

XLARGE

Var 6:e månad (16 påsar förbrukning/mån)
Var 4:e månad (24 påsar förbrukning/mån)

Var 3:e månad (32 påsar förbrukning/mån)
Varannan månad (48 påsar förbrukning/mån)

BETALNINGSINFORMATION

Undrar du varför kostnaden dras, men inga påsar kommer? 

Första betalningen sker vid ordertillfället. 

Därefter dras abonnemangskostnaden månadsvis – trots att leverans av påsar sker mer sällan (varannan till var 6:e månad beroende på valt abonnemang). 

Enkelt sagt ”betalar du av” månadsvis och i efterskott för påsar du redan fått. På detta sätt har du alltid påsar hemma och du spar på både plånbok och miljö när leveranserna blir färre och alla har råd at vara med och bidra utan att betala alla påsar på en gång,  Bra va?!

Exempel på Family abonnemanget (leverans vad 4:e månad)

Om din beställning görs 1 januari sker första betalningen vid beställning. 

Inom 2–4 arbetsdagar levereras påsarna, som ska räcka i tre månader (5 rullar). I både februari och mars dras din månadskostnad på 39 kr, men påsarna för dessa månader har du redan fått. I april sker nästa leverans (5 rullar) och månadsbetalningen dras som vanligt. Och så rullar det på. 

Månadskostnaden för de olika abonnemangen

SINGEL

DUO

FAMILY

XLARGE

29kr (16 påsar förbrukning/mån)

34kr (24 påsar förbrukning/mån)

39kr (32 påsar förbrukning/mån)

54kr (48 påsar förbrukning/mån)

Ingen bindningstid
Du har möjligheten att avbryta ditt abonnemang när som helst. Då vi sänder ut rullar som täcker flera månaders behov av soppåsar, kan du antingen välja att behålla de soppåsar du mottagit och betalat för, eller skicka tillbaka dessa till oss och få pengar tillbaka. Vid en retur står du för returkostnaden och produkterna bör självklart vara i obrutet skick för att din retur skall bli godkänd.


  • Vill du komma i kontakt med oss? Välkommen att höra av dig på telefon 020-121 045 eller via mejl på [email protected]. Vi svarar så snart vi kan måndag till fredag 10:00-16:00.

Miljö- och produktfrågor

Baggys produkter består av en mix av stärkelse (potatis, majs eller annan stärkelse), mix av vegetabilisk olja (solrosolja, raps och tistlar) och en komposterbar polyester. Den komposterbara polyestern var tidigare fossil, men efter en investering på 500 miljoner € på Sardinien utvinner man nu vegetabiliskt olja från tistlar, vilket för att den komposterbara polyestern nu är förnyelsebar. I den fjärde generationens råvaror från Novamont får man nu en högre andel förnyelsebar råvara än tidigare generationens råvaror.

Ja. Påsarna är 100% vattentåliga och kommer aldrig att läcka ut blött avfall.

Nej. Den biologiska nedbrytningsprocessen kan bara påbörjas i en kompostmiljö med mikroorganismer, fuktighet och värme. Dock kan en Baggy-påse med tiden, precis som alla andra material, förlora vissa av sina mekaniska egenskaper. Om påsarna förvaras på bästa möjliga sätt håller Baggy kvalitén upp till 1,5 år utan att de mekaniska egenskaperna i materialet försämras. Baggy mår bäst av att förvaras mörk & svalt (5-18°C) och i den förpackning den levererats i.

Baggys påsar har påvisats vara biologiskt nedbrytbara i vatten, vid rumstemperatur. Detta är ett viktigt bevis på att materialet är biologiskt nedbrytbart i vatten- och havsmiljöer. Ytterligare laboratorieundersökningar pågår för närvarande.

Våra påsar är inte vattenlösliga. Därför börjar de inte brytas ner med en gång, utan det krävs flera månader innan detta äger rum, huvudsakligen genom hydrolys. För en oljebaserad plastpåse tar det runt 10–20 år att sönderdelas till mikroplast, som i sin tur tar hundratals år att bryta ner, om de ens gör det.

Termen komposterbar innebär att materialet kan komposteras. Den europeiska standarden EN 13432 definierar de egenskaper som den färdiga produkten måste ha för att kunna återvinnas på organisk väg. Att en produkt är komposterbar innebär att materialet är biologiskt nedbrytbart under komposteringsförhållanden, bryts ner fullständigt under en enda komposteringscykel, inte har några giftiga effekter eller avger tungmetaller över ett givet värde i komposten och inte har någon negativ inverkan på själva komposteringsprocessen.

Om ett material är “komposterbart” anses det automatiskt vara “biologiskt nedbrytbart” och kan återvinnas i en komposteringsprocess. Ett “biologiskt nedbrytbart” material bryts ner under påverkan av mikroorganismer, men kan kvarlämna rester efter en komposteringscykel. Det går inte heller att garantera att materialet inte kvarlämnar några giftiga rester. Därmed kan ett biologiskt nedbrytbart material inte automatiskt anses vara komposterbart innan det certifierats genom befintliga standarder (EN 13432).

Termen “biologisk nedbrytbarhet” används ofta missvisande i marknadsföring och reklam för produkter och material som egentligen inte är miljövänliga. Detta är anledningen till att Baggy ofta använder termen “komposterbar” när vi beskriver våra produkter.

En traditionell bärkasse i plast är på 30 liter. Då dessa påsar oftast är aningen för stora för ett sopkärl i ett standardkök, har vi valt en aningen mindre storlek för att dra ned på onödigt spillmaterial utan att kompromissa på användningsområdet.

Abonnemangsfrågor

Du kan själv välja att byta upp eller ner dig i abonnemang. Detta gör du genom att logga in på din kundprofil som skapades när du lade din första order. Du kan även pausa en månad om du ska resa bort.

Baggy skickar ut påsarna med 1-3 månaders mellanrum beroende på vilket abonnemang du har. Detta för att minska antalet leveranser till minimum för att göra så lite koldioxidavtryck vid leverans som möjligt.

Ditt paket med påsar levereras av Early Bird som arbetar nattetid. Ett klimatsmart leveranssätt utan köer med mindre avgaser som resultat. Du får ett leveransbesked på din e-post när ditt paket är på väg med spårningsinformation för att kunna följa din försändelse.

Du kan logga in på Mitt konto där du kan pausa eller avsluta ditt abonnemang. Kom ihåg att göra ändringen för både leveransdelen samt debiteringsdelen av ditt abonnemang. Det går även bra att kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Du är fri att avbryta ditt abonnemang när helst du önskar. Då vi sänder ut rullar som täcker flera månaders behov av påsar, kan du antingen betala klart för de påsar du har mottagit varefter abonnemanget bryts, eller om du vill bryta omedelbart kan du returnera de påsar du ej önskar varmed abonnemanget bryts omedelbart. Du står själv för returkostnaden och produkterna bör självklart vara i obrutet skick för att din retur skall bli godkänd.